Waarom Oekraïne zal blijven vechten

Oekraïners weten dat er geen leven is onder Russische bezetting en zullen daarom blijven vechten tot de laatste druppel bloed. Dat stelt Olga Burlyuk, universitair docent politicologie aan de Universiteit van Amsterdam en afkomstig uit Oekraïne, in deze aflevering van Appèl. Een vredesakkoord dat Russische bezetting toestaat, geheel of gedeeltelijk, is volgens haar dan ook geen optie. In een gesprek voor de Belgische zender VRT zei je: we moeten een nieuw format bedenken voor hoe landen die Oekraïne willen steunen in deze oorlog, dit moeten gaan doen. Via de Navo kan dit eigenlijk niet, omdat dit meteen een derde wereldoorlog zou ontketenen, dus we moeten iets nieuws bedenken. Hoe zou zo’n nieuw model eruit moeten zien? Ze legt uit waarom de Russische aanval op Oekraïne geen verrassing had moeten zijn, waarom de Russische propaganda zo succesvol is, en wat Nederland en andere Westerse landen volgens haar zouden moeten doen: meer wapens sturen en de olie- en gaskraan dichtdraaien.