Filter by:

De lange arm van Den Haag: Kiza Magendane over de toenemende transnationalisering

Kiza Magendane spreekt over zijn artikel in Idee over de kansen en valkuilen die de toenemende transnationalisering van identiteiten.

Bonusaflevering: De staat van het liberalisme, Coen Brummer in gesprek met de Nieuwe Vrije Eeuw

Coen Brummer, Mark Thiessen en Tim Versnel van de Nieuwe Vrije Eeuw spreken over de staat van het liberalisme anno 2020.

Het ongemak van oorlog en de Nederlandse militaire identiteit

Het schuurt tussen het 'idealistische' beeld dat in Nederland heerst van internationale (defensie)politiek en de harde realiteit waarmee militairen op vredesmissies uiteindelijk worden geconfronteerd. Nederland wil met haar militaire apparaat vooral 'goed doen', maar lijkt hierbij soms bijna voorbij te lopen aan het feit dat het toch echt om oorlog gaat.

Visies op Europa en Duits voorzitterschap

Duitsland is in de tweede helft van 2020 de voorzitter van de Europese Unie. Wat kunnen we verwachten van dit voorzitterschap en wat is de rol van Nederland, en D66 ten opzichte van de EU? We praten er over met Dr. Afke Groen, wetenschappelijk medewerker van de van Mierlo Stichting, en Dr. Hanco Jürgens, Wetenschappelijk medewerker van het Duitsland Instituut.

Soevereiniteit & Big Tech

Marleen Stikker: "Er zijn partijen die niet in gesprek willen met onze soevereine overheid, maar die wel grote invloed hebben op onze levens.” Door de coronacrisis kijken overheden naar grote tech-bedrijven. De dreiging van toenemende surveillance hangt in de lucht. In deze podcast is Marleen Stikker te gast, oprichter en directeur van Waag en auteur van 'Het internet is stuk (maar we kunnen het repareren'. Stikker pleit daarnaast voor een hervorming van het internet. Interviewer: Daniel Schut

Technologie in tijden van crisis

De huidige Corona-crisis brengt het debat over tech en surveillance in een stroomversnelling. Ook in Nederland wil het kabinet een app invoeren in een poging verdere verspreiding van het corona-virus te voorkomen. Wat zijn de gevolgen van deze datahonger van bedrijven en overheden en waar liggen de mogelijkheden en gevaren? Te gast in deze podcast is Marietje Schaake, directeur internationaal beleid bij het Cyber Policy Center van Standford en oud-Europarlementariër voor D66. Zij wordt geïnterviewd door Daniël Schut.

Kansengelijkheid

Wat is kansengelijkheid? Te gast is gezondheidseconoom Xander Koolman over kansenongelijkheid in Nederland. Presentator Daniel Schut gaat met Koolman in gesprek over verschillen in het onderwijs en de gezondheidszorg. Hoeveel verschil is gerechtvaardigd als we het hebben over de sociaal-economische ladder en welke rol hebben ouders in het bepalen van het latere leven van hun kinderen? Let op: dit gesprek is opgenomen op 5 maart 2020, voor de huidige coronamaatregelen werden ingesteld. Aan tafel: Xander Koolman, gezondheidseconoom aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daniël Schut, podcast-presentator.

De toegang tot het recht

Iedere burger wordt geacht de wet te kennen, maar zijn we ook echt betrokken bij de wet? Is de toegang tot het recht wel goed geregeld in ons land? Afgelopen september werd er door advocaten geprotesteerd, omdat er problemen zijn met de rechtsbijstand. In deze podcast zal het gaan over onder andere rechtshulp en lekenrechtspraak. Aan tafel: Marijke Malsch, hoogleraar Empirical Legal Studies Mies Westerveld, hoogleraar Toegang tot Recht Bernard de Leest, lid van de Algemene Raad van de Orde van Advocaten Daniël Schut, podcast-presentator.

De erfenis van D66

D66 bestond in 2016 vijftig jaar en Daniël Boomsma schreef toen het boek 'De keuze van D66'. In deze podcast zal Daniël Boomsma een overzicht geven van de partijgeschiedenis, van de radicale ideeën van Van Mierlo tot de huidige partij. Aan bod komen onder andere de roep om een districtenstelsel en een gekozen premier. Aan tafel: Daniël Boomsma, auteur van De keuze van D66. Interviewer: Daniël Schut, podcast-presentator en eigenaar AD REM

Kosten van de zorg

De kosten van de zorg zijn al jaren onderwerp van discussie in de politiek. In deze aflevering gaan we het hebben over de kosten van de zorg met Michiel Verkoulen, oud-bestuurslid van D66 maar tegenwoordig werkzaam als adviseur voor de zorgsector, en Bram Wouterse, Universitair Docent Health Economics aan de Erasmus Universiteit. Tijdens het gesprek zal het onder andere gaan over de definitie van zorgkosten en de vraag of we zorg wel kunnen zien als een zaak van kosten en baten. Aan tafel: Michiel Verkoulen, oud-bestuurslid D66 en adviseur in de zorg Bram Wouterse, Universitair Docent Health Economics aan de Erasmus Universiteit Interviewer: Daniël Schut, podcast-presentator en eigenaar AD REM