Filter by:

Robotisering: een kansrijke toekomst voor iedereen?

Robots zijn slimmer dan wij, sterker dan wij en voor je het weet stelen ze onze banen en nog veel erger: onze autonomie. Het is maar een greep uit de doemscenario's die voorbij komen. Maar wat is waar? Is er nog zoiets als een arbeidsmarkt in de toekomst en wat is de rol van de overheid om dit alles in goede banen te leiden? Aan tafel: Gu van Rhijn, TNO Bennie Mols, wetenschapsjournalist Susanne Dallinga, Van Mierlo Stichting Coen Brummer, Directeur Van Mierlo Stichting Redactie: Dirk-Jan van Vliet

John Stuart Mill is jarig!

Vandaag is de verjaardag van de grote Britse filosoof John Stuart Mill. Had de oude denker nog geleefd, dan zou hij vandaag 213 jaar zijn geworden. Welke momenten waren bepalend voor Mill's leven en denken? Wat maakte hem één van de grote liberalen van de negentiende eeuw? En kunnen we nog inspiratie uit zijn werk putten? Aan tafel: Coen Brummer, directeur Van Mierlo Stichting Daniël Boomsma, wetenschappelijk medewerker Van Mierlo Stichting Redactie: Teun van den Maagdenberg

Vertrouwen in de toekomst?

Ondanks stijgende welvaart, dalende criminaliteit en een hogere levensverwachting voelt een deel van de mensen in Nederland zich niet rijker, veiliger of beter over hun eigen toekomst. Hoe is dit verschil te verklaren? Wat is de oorzaak van dit paradoxale wantrouwen? We gaan in gesprek over vooruitgangsdenken en doemdenken. Aan tafel: Maarten Boudry, wetenschapsfilosoof en auteur van het boek 'Waarom de wereld niet naar de knoppen gaat'. Hidde Boersma, gepromoveerd microbioloog, wetenschapsjournalist en schrijver. Interviewer: Coen Brummer, directeur Van Mierlo Stichting Redactie: Vincent Hoffmans en Teun van den Maagdenberg

De risico-averse overheid

Om Nederland gezonder en gelukkiger te maken, lanceerde de overheid vorig jaar het Nationaal Preventieakkoord. Hierin staan afspraken en maatregelen om roken, drankgebruik en obesitas tegen te gaan. Met nieuwe wetenschappelijke kennis kan de burger beter gestuurd worden naar een gezonder leven. Gaat de overheid te ver, of niet ver genoeg? In deze podcast onderzoeken we gedragsbeïnvloeding door de overheid. Aan tafel: Denise de Ridder, hoogleraar Gezondheids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht. En Joel Anderson, universitair hoofddocent filosofie aan de Universiteit Utrecht. Interviewer: Coen Brummer, directeur Van Mierlo Stichting Redactie: Teun van den Maagdenberg en Laura Spoelman

Waarom is burgerschap hot?

Wie de afgelopen tijd de kranten en opiniebladen opensloeg, kon niet om het woord 'burgerschap' heen. Maar wat is burgerschap precies? Wat is voor sociaal-liberalen burgerschap? En is die sociaal-liberale visie op burgerschap terug te zien in het regeerakkoord? Aan tafel: Willemijn Rinnooy Kan, promovenda aan de Universiteit van Amsterdam (niet aan een partij verbonden), waar ze onderzoekt doet naar de implicaties en grenzen van scholen als oefenterrein voor burgerschap. En wetenschappelijk medewerker bij de Van Mierlo Stichting Daniël Boomsma, die onderzoek doet naar burgerschap waarvan het resultaat binnenkort in essayvorm wordt gepubliceerd. Gesprek onder leiding van Coen Brummer, directeur Van Mierlo Stichting.

De Vrijzinnig-Democratisch Bond

De Vrijzinnig-Democratische Bond was een partij uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Progressief, vooruitstrevend, en volgens sommigen een vroege voorloper van het huidige D66. Wat kunnen we leren van deze club van democratische vernieuwers en wat is dan precies hun waarde voor ons, vandaag? Aan tafel: Meine Henk Klijnsma. Gepromoveerd op het vuistdikke proefschrift Om de democratie. De geschiedenis van de Vrijzinnig-Democratische Bond 1901-1946 en in het dagelijks leven werkzaam op het ministerie van Binnenlandse Zaken. En Dick Pels, voorheen hoofd van de links-liberale denktank de Waterland Stichting en ook oud-directeur van De Helling, het wetenschappelijk bureau van GroenLinks. Interviewer: Coen Brummer, directeur Van Mierlo Stichting

Crisis in onze democratie?

Is onze democratie in crisis? In deze aflevering praten we over het rapport van de staatscommissie Parlementair Stelsel en over het stevige internationale debat dat gaande is over de vraag hoe breed de steun voor onze liberale democratie nu precies is. Aan tafel: Carinne Elion, universitair docent aan de Erasmus Universiteit en gepromoveerd op een proefschrift over de geloofwaardigheid van rechtsstaat en democratie. Tevens D66-raadslid in Bergen op Zoom. Tom van der Meer, hoogleraar politicologie aan de UvA, auteur van het boek ‘Niet de kiezer is gek’ en lid van de staatscommissie Parlementair Stelsel. Interviewer: Coen Brummer, directeur Van Mierlo Stichting

2019 Mr. Hans van Mierlo Stichting