Samen sterk: het belang van solidariteit binnen de EU

De Europese Unie gaat van de ene crisis naar de andere: de coronapandemie, de Russische inval in Oekraïne, de gevolgen van de klimaatcrisis die zich steeds meer laten voelen. Zulke schokken hebben ook hun effect op de economie en financiën van de Europese lidstaten. Bovendien maken de schokken duidelijk dat ‘investeringen nodig zijn in de Europese welvaart, veiligheid en duurzaamheid’. Dat stelt Rens van Tilburg, directeur van het Sustainable Finance Lab, in zijn artikel voor het zomernummer van Idee, het tijdschrift van de Mr. Hans van Mierlo Stichting. Want is de gezamenlijke Europese begroting wel voldoende toegerust om economische schokken op te vangen? Moeten de strenge Europese begrotingsregels worden aangepast? En wat zou ‘solidariteit’ in de Europese Monetaire Unie eigenlijk moeten betekenen? Daarover praten we met Rens van Tilburg in deze aflevering van Appèl.